0:00 / 0:00

2 nieuwe brandweerkazernes wekken zélf energie op

Meer dan 208.800 kWh per jaar

  • energie

Brandt het in een terminal? Of is er een birdstrike geweest? Dan moet de brandweer vliegensvlug ter plaatse zijn. Vanaf oktober 2018 rukt die op Brussels Airport uit vanuit twee nieuwe kazernes die zeer energiezuinig zijn.

De drie huidige kazernes dateren uit de jaren vijftig. De verouderde infrastructuur is dus niet bepaald milieuvriendelijk. Met de twee nieuwe kazernes gooit Brussels Airport het over een andere boeg. De twee panden zullen zeer energiezuinig zijn. Dat betekent dat ze grotendeels zélf de energie opwekken die ze verbruiken. Door die deelse zelfvoorziening zal de energiefactuur van de kazernes bijzonder laag zijn.

Energiezuinige infrastructuur

Hoe de panden energie produceren? Met zonnepanelen op het dak. Die wekken samen jaarlijks zo’n 208.800 kWh op. Om u een idee te geven: dat is voldoende energie voor 60 gezinnen. Sanitair water wordt verwarmd door zonneboilers en ruimtes door warmtepompen – die laatste kunnen trouwens ook koelen. De verwarming is dus standalone: want nóch aangesloten op ons warmtenet, noch op een aardgasleiding. En wat met de koeling? Die proberen we te beperken door de grote raampartijen te richten naar het schaduwrijke noorden, waardoor actieve koeling niet nodig is.

Grote ruimtes, poorten die vaak opengaan en het zware ventilatiesysteem – een kazerne isoleren is niet eenvoudig.

Francis Verleyen,
Technician Fire Prevention

Beide kazernes zijn voorzien van ledverlichting. Het regenwater wordt opgevangen in een ondergrondse tank van 230 m³. Het water krijgt daarna een tweede leven als kuis-, blus- en toiletwater. Nieuwe vliegtuigen worden met dit water ook ‘gedoopt’.

Brandweer meteen ter plaatse

De nieuwe brandweerkazernes komen ten oosten en ten westen van het luchthaventerrein. Tússen de startbanen 25R en 25L in. Dat betekent dat de wagens meteen ter plaatse zijn bij een interventie. Wist u dat de wet een responstijd voorschrijft? Bij een vliegtuigramp moet de brandweer er binnen de 3 minuten staan, bij een incident in de terminal binnen de 5 minuten. Dankzij de uitstekende uitvalsbasis van de kazernes zullen we die tijden zeker halen.

Benieuwd hoe de kazernes eruitzien? Check het filmpje.

Grote kazernes met moderne infrastructuur

Nog een verschil met de oude kazernes? De beschikbare ruimte. Kazerne West beslaat liefst 4.632m2 en kazerne Oost 1.413m2. Ideaal dus om de luchthavenvloot van dertig brandweerwagens in onder te brengen – inclusief de modernste crashtenders en schuimrobots. De kazernes herbergen natuurlijk ook leefruimtes zoals een keuken, eetplaats en fitnesszaal. Bovendien zijn er lokalen voor trainingen, voor de coördinatie van dringende medische hulp en voor de dienst brandpreventie.

Het leven zoals het is bij de luchthavenbrandweer

Het brandweerkorps van Brussels Airport telt 145 brandweerlieden. Ze zijn opgesplitst in teams en garanderen zo de klok rond permanentie. Om scherp te staan, doen zij interventies in oefenvliegtuigen. Om de twee jaar staat een grote oefening op het programma waaraan alle betrokken diensten van de luchthaven en de provincie Vlaams-Brabant deelnemen.

We use cookies on our site. By using the website you agree with this.

X