0:00 / 0:00

Aan boord van onze 30 nieuwe e-bussen

600 ton minder CO2 per jaar

  • mobiliteit
  • emissies

Beter comfort voor een beter milieu

In samenspraak met gebruikers - airlines en afhandelaars - werd beslist om het passagierstransport op het tarmac over te nemen van afhandelaars Swissport en Aviapartner. De luchthaven kiest daarbij voor emissieloos passagiersvervoer en wil het comfort voor passagiers vergroten.

Deze investering van 13 miljoen euro is een belangrijke stap om een van onze milieudoelstellingen waar te maken: 40% minder CO2 uitstoten tegen 2030 (in vergelijking met 2010).

100% elektrische bussen

Op het tarmac brengen bussen passagiers naar de vliegtuigen. Vandaag zijn dat nog dieselbussen. Brussels Airport zocht een milieuvriendelijk alternatief en vond inspiratie op Luchthaven Schiphol. Op die luchthaven rijden reeds 35 elektrische bussen.

Koen De Cleyn, Project Manager bij Brussels Airport: “Tijdens ons bezoek aan Schiphol werden we aangenaam verrast. De e-bussen daar doen het echt prima.” Overtuigd door deze ervaring, schreef Brussels Airport een Europese aanbesteding uit voor 30 e-bussen. Van de 6 kandidaat-leveranciers deed Build Your Dreams (BYD) het beste voorstel. Vanaf 2019 schieten de elektrische voertuigen in actie.

Minder belasting voor het milieu

Waarom we diesel inruilen voor elektriciteit? Om het milieu te sparen. Door de korte afstanden en vele stilstanden raakt een dieselmotor hier maar moeilijk op temperatuur. Dat veroorzaakt veel uitlaatgassen. “De elektrische bussen stoten geen CO2 uit”, vertelt Koen. “Daardoor zal onze totale uitstoot dalen met 600 ton per jaar. Ook van fijn stof is straks amper nog sprake. En nóg een voordeel: de e-bussen rijden quasi-geruisloos over het tarmac.”

Onze CO2-uitstoot zal dalen met 600 ton per jaar.

Koen De Cleyn,
Project Manager

Meer comfort voor de passagier

De nieuwe bussen bieden passagiers extra comfort en veel nieuwe extraatjes, zoals een lage instap, gratis wifi en USB-stations om smartphones op te laden. Koen: “Binnenin tonen drie lcd-schermen nuttige informatie voor onze passagiers over de bagageband of aansluitende vluchten. Aan de buitenkant hangen grote LED displays met vluchtinformatie, zo stapt iedereen op de juiste bus.”

150 kilometer met volle batterij

Dertig elektrische bussen vragen om dertig laadpalen. Die komen in een nieuwe stelplaats waar ze worden aangesloten op groene stroom. In drie uur tijd is een bus volledig opgeladen, dan kan ze ongeveer 150 kilometer afleggen.

Koen: “Na verloop van tijd vermindert dat vermogen, maar de bussen zullen gedurende 10 jaar minstens 80 kilometer aankunnen wanneer hun batterij volledig is opgeladen, ook bij verzengende hitte en extreme koude. Aangezien een luchthavenbus gemiddeld slechts 12 kilometer per dag rijdt, hoeven we de bussen dus niet al te veel op te laden. Wanneer dat wel nodig is, doen we dat buiten onze energiepiek, zodat we het elektriciteitsnet niet extra belasten.”

De bestuurders krijgen een opleiding om energiezuinig te rijden.

Energiezuinig rijden

De afstand die een e-bus kan afleggen met een volle batterij, hangt af van de rijstijl van de chauffeur. Hoe rustiger ze rijden, hoe meer kilometers ze op de teller krijgen.

Sowieso geldt op het tarmac een snelheidsbeperking van 30 km/uur, dat is gunstig voor de batterijduur. Koen: “De bestuurders krijgen bovendien een opleiding om energiezuinig te rijden. We kunnen trouwens opvolgen of ze dat ook écht doen. Want zo’n e-bus zit vol sensoren, alles wordt gemeten.”

Eigendom van de luchthaven

Wat nieuw is, is dat de elektrische bussen eigendom van Brussels Airport zijn. “De huidige dieselbussen zijn vandaag niet in ons beheer,” vertelt Koen. “De externe afhandelaars regelen het busvervoer voor de vliegmaatschappijen. Er was al langer het verzoek om de bussen in het beheer van de luchthaven te geven.”

Dertig bussen, is dat genoeg voor álle passagiers? “Bij gewone drukte volstaan 30 bussen. Tijdens piekperiodes zullen ook nog een aantal klassieke bussen ingezet moeten worden. Al mag je ‘klassiek’ met een korrel zout nemen. De luchthaven is volop aan het onderzoeken welke brandstof het meest milieuvriendelijk is, denk aan aardgas of een hybridevorm.”

We use cookies on our site. By using the website you agree with this.

X