0:00 / 0:00

Emissies

Luchtkwaliteit en energiebeleid hangen nauw samen. Minder verbruik van fossiele brandstoffen leidt tot minder uitstoot. We leveren zelf veel inspanningen om ons energiebeleid te verbeteren. En we stimuleren de luchtvaartmaatschappijen ook om zelf maatregelen te nemen die hun impact op het milieu beperken.

Geluid

Brussels Airport blijft zich inspannen om samen met de luchtvaartmaatschappijen en de overheden tot een zo minimaal mogelijke belasting van de omgeving te komen.

Mobiliteit

Brussels Airport moedigt duurzame mobiliteit aan. Dat betekent: meer openbaar vervoer, meer fietsen, meer duurzame wagens.

Bodem

Brussels Airport werkt de historische bodemverontreiniging op de luchthaven weg. Het merendeel van de bodem, ongeveer 95%, is proper.

Water

De luchthaven zuivert dagelijks het sanitaire afvalwater van ongeveer 50 000 passagiers en bezoekers van de luchthaven en van 350 aankomende vliegtuigen. ‘s Winters wordt ook het de-icingwater van de vliegtuigen richting zuiveringsstation van de luchthaven gebracht.

Energie

De luchthaven kiest voor minder energieverbruik en meer hernieuwbare energie. In vergelijking met 2010 verbruiken we ongeveer een tiende minder.

Afval

Van restaurantmedewerkers tot poetsploegen: in het afvalbeleid staat de actieve betrokkenheid van alle partners op de luchthaven centraal.

Biodiversiteit

Een groot deel van het luchthavendomein, zo’n 520 hectare, is onbebouwd. Het wordt beheerd met het oog op maximale biodiversiteit.

Photo of Passport

Gecertifieerd duurzaam bouwen in Brussels Airport

Passport en Gateway, de twee nieuwe kantoorgebouwen op Brussels Airport, beschikken over een BREEAM-certificaat – respectievelijk met de quotering ...

Photo of CEM Brussels Airport

Samen sterk voor duurzaamheid

Eendracht maakt macht: ook bij Brussels Airport onderschrijven we dit motto. Vooral bij een gevoelig thema als duurzaamheid is het vitaal ...

Photo of Ninatrans

Volle gas vooruit voor Ninatrans

Ninatrans is actief in onze cargozone. Via trucks vervoert het transportbedrijf zendingen gerelateerd aan luchtvracht langs de weg ...

article-1

Onkruid op de luchthaven: een netelige kwestie

Iedereen kent wel de uitdrukking ‘onkruid vergaat niet’. Toch doen we op de luchthaven ons uiterste best om ongewenste vegetatie in te perken op cruciale locaties ...

article-1

Nieuw pompstation: gescheiden afvoer regenwater en verwerking afvalwater door Aquafin

Sinds september is in de noordzone van de luchthaven een drukrioolsysteem in gebruik. Hiermee wordt het afval- en regenwater voortaan gescheiden afgevoerd van de luchthaven ...

article-1

Biodiversiteit op de luchthaven

De komende 3 jaar zal Brussels Airport bijkomende inspanningen leveren om de biodiversiteit op de luchthaventerreinen te verhogen ...

article-1

Streven naar C02- neutraliteit

CO2-uitstoot verminderen is ons doel, ook in 2018. Dankzij investeringen in ons energiebeleid en de opstart van projecten ...

article-1

Stiller en efficiënter vliegen op Brussels Airport

Luchtvaarmaatschappijen moeten betalen voor het gebruik van de start- en landingsbanen op Brussels Airport. Dat ...

article-1

De duurzame ontwikkeling van de cargozone in 5 vragen

Brussels Airport investeert € 100 miljoen in 100.000 m2 logistieke gebouwen – deel van een duurzame groeistrategie. Wij spraken ...

article-1

Een volledig nieuw wagenpark op CNG tegen 2025

Brussels Airport beschikt over zo’n 250 dienstwagens – aangevuld door een honderdtal speciale voertuigen zoals ...

2 nieuwe fietsroutes naar de luchthaven

article-1

Hoofd koel houden met de-icingwater

Bij vriesweer ontijzelen we vliegtuigen voor het opstijgen. Dat de-icingproces gaat gepaard met het gebruik van chemische ...

article-1

4 grote saneringsprojecten op de luchthaven

Sinds de laatste decennia zet Brussels Airport zwaar in op de sanering van vervuilde terreinen. Ook in 2017 hebben we ...

article-1

Sensibilisatiecampagne Afrikapassagiers

In 2017 werd zo’n 31 ton dierlijk afval en lekkende bagage vernietigd. De oorzaak? Verwarring over de wetgeving en culturele ...

article-1

Gediplomeerde imkers in eigen personeelsrangen

Op het luchthavendomein staan 3 bijenkasten. 7 medewerkers van Brussels Airport behaalden een imkerdiploma om ...

article-1

2 nieuwe brandweerkazernes wekken zélf energie op

Brandt het in een terminal? Of is er een birdstrike geweest? Dan moet de brandweer vliegensvlug ter plaatse zijn. Vanaf ...

article-1

Aviapartner plant bomen in Spanje & rijdt elektrisch in Zaventem

14% minder CO2 uitstoten tegen 2025 – de milieudoelstelling van Aviapartner werd vastgelegd in de nieuwe overeenkomst ...

article-1

De eerste hybride taxi’s komen aan

Het Zaventemse taxibedrijf Unitax is al zo’n 40 jaar actief rondom de luchthaven. En dat doet het voortaan met 2 nieuwe Toyota ...

article-1

Duurzaam woon-werkverkeer promoten

Je weet pas of het werkt, als je het zelf hebt gedaan. Daarom gaf Brussels Airport al zijn medewerkers gedurende 3 maanden de ...

article-1

Eco-rijden: zuiniger de baan op

Brussels Airport doet grote inspanningen om duurzaam woon-werkverkeer aan te moedigen. Zo hebben we ons eigen ...

Aan boord van onze 30 nieuwe e-bussen

article-1

Treinverkeer zit stevig in de lift

Geen last van files, parkeerstress of wegenwerken – de trein nemen naar Brussels Airport wordt steeds populairder ...

We use cookies on our site. By using the website you agree with this.

X